poniedziałek, 17 sierpnia 2015

Pokaż pazur. Zbuduj spójny obraz swojej firmy.

Zdjęcia na Twoim Fanpage.
Podstawowe błędy: zbyt ciasny kadr, zdjęcia zbyt ciemne przez co produkt traci na jakości, zdjęcia w zupełnie nie przemyślanej i przypadkowej kompozycji, nieatrakcyjne tło, które zaniża atrakcyjność produktu. Zbyt dużo przedmiotów w kadrze, przez co trudno się skupić na tym co powinno być najważniejsze: produkt na sprzedaż i jego ekspozycja. Nie rób zdjęć w ciemnym pomieszczeniu gdzie w dodatku w kadrze znajdują się rzeczy niezwiązane z Twoją pracą. Robiąc fotografię produktu, dokładnie obmyśl kadr i ogarnij wszystko co się w nim znajdzie. Nie rób zdjęć produktu na dywanie czy kafelkach w przedpokoju gdzie fuga a raczej jej nieokreślony kolor zdominuje cały koncept i będzie to po prostu mało estetyczne i mało efektowne. Nie rób zdjęć na wymiętolonym kocyku. Postaraj się zachować jeden obrany styl. 

Przykład, zdjęcie produktu - aniołek. Użyty brystol, kolor biały, światło dzienne.
Zdjęcia próbne, bez żadnych filtrów zwykły kompakt:



 Zdjęcie produktu po wykadrowaniu i balansie bieli.


Co zrobić, aby poprawić jakość ekspozycji produktu?
Postaraj się zamieszczać na fanpage zdjęcia kadrowane w poziomie. Przemyśl dokładnie strategię i obierz sobie jeden kierunek, przez co Twoja oś czasu stanie się spójna z tym co proponujesz czyli produktem, ale i graficznie zacznie przybierać jednolity kształt wizualny. Będzie czysta forma i klarowne opisy. O czym mówię ? O tym, żebyś przyjrzała się swojemu produktowi i odpowiedziała sobie na pytanie dlaczego tak a nie inaczej tworzysz, co na to wpływa i czy Twój projekt na okręslony styl. Jeżeli robisz coś, co jest częścią Ciebie, coś co związane jest z Twoją ideologią i kochasz np. szyć liski to pomyśl czy nie lepiej byłoby do tego produktu dorobić scenerię, specjalnie pod zdjęcia, scenerię która będzie ściśle wiązać się z produktem! Co będzie stanowiło spójność, co będzie odróżniało Cię od innych. A może wybierzesz się do lasu i zbierzesz kilka rzeczy, które od teraz będą pojawiały się na Twoich fotografiach  np. szyszki, gałązki, pieniek na którym będzie siedział lisek czy inny zwierz. Takie zdjęcia w aranżacji dobre są na stronę www, fanpage a do sklepu postaraj się o zdjęcia na jasnym tle, bez nadmiaru bodźców, bez zbędnych elementów. 

Osobiście jestem zwolenniczką nakładania na zdjęcia znaku wodnego lub podpisu ale wiem, że niektóre ze sklepów internetowych preferują zdjęcia produktów bez żadnych ozdobników i preferują takie promować choćby w newsletterach. W sklepie najważniejszy jest produkt i odpowiednie pokazanie go. A może Twoje produkty w postaci wszelakich przytulaków będą na zaaranżowanej imprezce ? To też prosty sposób na scenografię domowymi sposobami. Do oświetlenia użyj dwóch lampek biurkowych, korzystaj ze światła dziennego, eksperymentuj :) Pamiętaj, że ludzi kupują oczami. Dokładnie obejrzyj swoją tablicę i zobacz czy masz zachowaną spójność, czy można Cię odróżnić od tysięcy innych twórców, co jest u ciebie charakterystyczne i jakie masz mocne strony, jak już dojdziesz do tego zrób z tego atut!

Podam kilka przykładów, skrzętnie przemyślanych aranżacji do zdjęcia swojego produktu. Zobaczcie na kolorystykę i nasycenie fotografii. Zobaczcie jaki ciekawy pomysł i jak można wyróżnić swój produkt. Jakie jest wszystko spójne i jak estetycznie podane! Chce się patrzeć, kupić i zaglądać częściej :) I o to chodzi! 

Interesująca fotografia produktu. Pomysł na spójną obraz firmy to podstawa.Nie ma w tym wielkiej trudności a jaki efekt! Profesjonalne i spójne z całością szaty graficznej i produktami i ich spójnym stylem. Widzicie wszystko jest na jasnym tle. Zdjęcia produktowe do sklepu bez nadmiaru elementów. 


Zdjęcia produktowe. Podstawa jasne tło, białe lub jasno szare. Nie męczysz się patrząc, nie musisz wyszukiwać co jest ozdobą a co produktem na sprzedaż, wszystko estetycznie podane. LINK: http://walnutanimalsociety.com/shop
 

Fotografujemy lalki. Jasne tło, brak nadmiaru bodźców.Widać niemal każdy szczegół i wysoką jakość produktu. LINK: https://www.etsy.com/shop/ViolaStudio
 


Przykład aranżacji w domowych warunkach
Prawda, że robi wrażenie! A wyobraź sobie że masz od teraz taki spójny obraz swojej firmy, że wszystko jest w tak interesujący sposób podane! Pamiętaj, że Twój pomysł i koncepcja musi współgrać z produktem z Twoją misją i generalnie z tym co chcesz przekazać i co jest Ci bliskie. To wcale nie musi być na takim tle, wcale z takimi dodatkami pokazuję Wam pewne możliwości. Proste rozwiązania dające duża dawkę estetyki i ciekawego rozwiązania. Pamiętajcie o kadrze i dobrym oświetleniu. Pamiętacie żeby nie było ciasno w kadrze, niech będzie oddech.





Warto zajrzeć również: http://littlepeachhandmade.bigcartel.com/products
Minimalizm.I znowu przykład zdjęć na jasnym tle. Kilka dodatków w kadrze, zbudowało cały przekaz!


I jedna ze stron, na która wchodzę z absolutną rozkoszą. Uwielbiam, podziwiam! Jedna z najlepiej prowadzonych stron w PL. Takie jest moje zdanie. Widać tam wszystko: jakość, pasję, profesjonalizm, ogromne zaangażowanie, powiew światowego designu i mega oryginalny i bardzo, ale to bardzo spójny obraz całej marki! Brawo Olga. NATURAL LIVING. to przykład że można! Można w PL robić coś, z czego możemy być dumni :)
LINK: http://naturalliving.pl/


Powyżej są jedynie przykłady misiaków ale cały tekst tyczy się każdego produktu.
Znajdź na siebie pomysł. Zadbaj i o stronę wizualną. Jeżeli szyjesz odzież, może warto rozważyć pokazywanie Twoje twórczości na człowieku. Nie manekinie, lalce ... Jeżeli w ofercie masz bawełniane bodziaki, kaftaniki, koszulki i przeważa kolor biały to nie rób zdjęć na białym pod-tle bo wygląda to słabo, w ogóle się produkt nie broni. Ta sama zasada, estetyka, spójność, pomysł na ekspozycję swojego produktu, ogarniecie kadru, minimalizm w kadrze

Programy do obróbki zdjęć. Masz w necie do dyspozycji co najmniej kilka darmowych programów do domowej odróbki zdjęć. Popracuj nad kontrastem, jasnością etc. Korzystaj z tego. Uważaj i nie zapędź się w tych domowych "obróbkach", jeżeli po nałożeniu filtrów utracisz oryginalny i zgodny z rzeczywistością kolor produktu, będziesz miała więcej zwrotów niż sprzedanych produktów. Ucz się rozjaśniać zdjęcie, balansować jasnością, kadrować etc to Twój cel.

Budujesz silną markę czy pokazujesz kadry z całego dnia ?
Przeglądam Fanpage i widzę pewien błąd który jest dosyć często powielany bez względu na to co i kto tworzy ... jeżeli już założyłaś Fanpage z określoną nazwą firmy, skleciłaś ofertę i zaczynasz promować swój produkt to dlaczego wrzucasz zdjęcia dziecka w kąpieli, dziecka u Cioci, kuzynki i wujka czy z imienin u dziadka ? 

Jak potencjalny Klient ma się przedrzeć przez tonę zdjęć niezwiązanych z Twoją działalność i wyłowić interesujący go produkt ? Fajnie, że kochasz rodzinę ale czas to rozgraniczyć, pomyśl czy nie lepiej jest swoje "życie od kuchni" przerzucić na blog ? Wówczas, jeżeli ktoś ma ochotę poznać Cię bliżej na pewno tu trafi. 

Ty skup się na profesjonalnie prowadzonym fanpage, który będzie Twoją wizytówką. Twoim portfolio.

Opisy produktu i używanych materiałów. 
Formułowanie oferty. Dane teleadresowe.
Frazesy pt: "wysoka jakość materiałów", "mięciutkie", "ładne" "miłe". Co ten mało wyszukany opis mówi Nam, potencjalnym Klientom ? Nic, niestety absolutne nic.
To dosyć smutne, ale na samym słowie "handmade" już daleko nie zajedziesz. Raz, że jest ogrom ludzi, którzy coś" robią i każdy ma dopisek handmade. Zacznij od dziś promować swoją markę, zacznij budować spójny obraz firmy. Niech produkt stanie się Twoją wizytówką a nie dopisek "handmade". 

Profesjonalnie skonstruowana oferta z opisem użytych materiałów może Cię wyróżnić i sprawić, że będziesz bardziej wiarygodna dla potencjalnego Klienta. Napisz charakterystykę swojego produktu. Poświeć czas i zrób rzetelne opisy. Nie pisz dupereli, że Twoja lalka jest ładna a tkanina mięciutka. Nie bój się branżowego języka a będziesz górą :) Zadbaj o zwięzłą i klarowną ofertę, zadbaj o zredagowanie informacji o Tobie. 

Zadbaj o dane kontaktowe. Skoro Twoja firma nazywa firmy to np.: "IGA SZYJE" to dlaczego masz maila: buziaczek24@ ...? Załóż choćby na Gmailu, maila zintegrowanego z nazwą firmy. Podaj nr. telefonu, umożliw kontakt z Tobą. Jeżeli wchodzę na fanpage i widzę, że nie ma wpisanego kontaktu, nie ma nawet imienia i nazwiska, nie ma oferty do tego na osi czasu jest wszystko i nic to porostu wychodzę. I pewnie robi tak co drugi gość. A szkoda, bo może masz co pokazać, może masz pasję, zdolności i jesteś kimś, na kogo warto stawiać! ... ale kto ma chęć robić zakupy u człowiek widmo a do tego męczyć się i przedzierać przez zdjęcia Twojego psa, kota, śniadania ?

Identyfikacja Wizualna dla Firmy. 
Rozumiem, że każdy liczy się z kosztami, ale nie warto zadowalać się półśrodkami. Jeżeli zamierzasz walczyć o swoją pozycję na rynku to musisz być przygotowana. Logo wizytówki, etykiety to absolutna podstawa. Nie warto prosić koleżankę która pracuje w biurze i zna dobrze Worda żeby nam "coś" zaprojektowała :) A ty potniesz te "karteczki" w domu i jakoś to będzie. Oj nie będzie ... Skoro planujesz rozwój, zainwestowałaś w dobre materiały, planujesz dalsze inwestycje to musisz dysponować profesjonalnymi projektami i materiałami reklamowymi. Nie kupujecie butów na sezon, nie kupujecie batonika którego zjecie za 2 minuty! Inwestujecie w Identyfikację Waszej Firmy i to na lata! Zlecaj profesjonalistom. 

Warto zajrzeć do osób, które obserwuję od długiego czasu, u których widzę ogromny progres i które mają to coś, co je wyróżnia. Zobaczcie jak prowadzą swoje fanpage jakie dbają o spójny obraz firmy. Widać tam ogrom pracy, wiedzy, zaangażowania. Jest profesjonalnie! Pamiętaj recepta jest jedna: idź w swoją stronę, ale ucz się od najlepszych! Mogłabym podać dziesiątki przykładów wspaniałych ludzi jakich spotykam. Podaję jedynie kilka, zapraszam do odwiedzin i uczty duchowej :)

Szyte Żyjątka 
Misiura
Barbara Gutt - Handmade
Unicatella
Bez podszewki
Stinky Dog Production
Betsypetsy Handmade
Psia Matka

I ostatnia dygresja. Jeżeli martwisz się, że Ci nie idzie, że mało sprzedajesz, że czarne chmury nad Tobą ... to nie załamuj rąk, tylko zrób 3 kroki w tył. Przeanalizuj dotychczasowe postępowanie, zobacz jak eksponujesz swoje produkty. Czy dbasz o swój rozwój czy inwestujesz w Siebie ? Czy robisz takie produkty, w które sama wierzysz w 100 % ? Czy jesteś z nimi emocjonalnie związana ? Czy jest w tym prawda i nutka historii ? Jeżeli tak, to będzie dobrze! Bądź cierpliwa. Jeśli nie ... i w zasadzie doszłaś do wniosku że tworzysz to co jest jedynie modne i co szyje 30 Twoich konkurentek ... a do tego szyjesz liski choć nienawidzisz lasu i nie chodzisz do niego, szyjesz chmurki ale nie nienawidzisz deszczu ... to zostaw to w cholerę! Jeżeli okłamujesz sama siebie to nikt nic u Ciebie nie kupi. Nie ma w tym prawdy, nie ma przyciągania! Teraz zrób kolejne 3 kroki w tył, zbierz myśli i odpowiedz sobie na pytanie co lubisz, co jest Ci bliskie ... nie pytam co jest modne! Ja pytam co jest w Tobie, z czym możesz się identyfikować ? Jeżeli dojdziesz do wniosku że kochasz chrabąszcze i dogłębnie Cię  fascynują i możesz opowiadać o nich godzinami to zacznij je realizować! Jeśli Ty w wierzysz to my też uwierzymy :) 

I na samiuteńki koniec ... Nie kopiuj bo Ci ręka uschnie :) 
Nie kopiuj prac koleżanek jota w jotę. Nie kupuj ich produktów żeby dosłownie rozpruć każdy szef i zerznąć ... Miej szacunek do siebie i innych. Nie nadużywaj słowa rękodzieło, skoro mało tego rękodzieła w twoim rękodziele ... już uczciwiej będzie jak użyjesz po prostu sformułowania "produkt - usługa".  

Nie sprzedawaj ludziom złudzeń, skoro dopiero raczkujesz w jakiejś branży, to nie pisz że jesteś grafikiem, pilotem, artystą, projektantem czy leczysz dotykiem :) .... To jest żenada. To tak, jak ze studentami medycyny, czy młodziak na I roku przeprowadza operacje ? NIE. Zatem na tytułowanie siebie i oferowanie usług na które nie jesteś przygotowany przyjdzie czas. Nabierz doświadczenia i pokory! 

Skoro kupujesz np. drewniane kołyski, szkatułki, wózki pod Krakowem gdzie jest to masowo produkowane i nie ma w tym żadnych znamion rękodzieła. Jest tam po prostu zagłębie wytwarzania tego typu produktów w stanie surowym albo już pomalowanym na kolor biały, najtańszą farbą ... to nie pisz, że kochasz tworzyć i jest to "handmade" - bo nie jest! Nawet nie stało koło rękodzieła. Dlaczego nie określić siebie jako kogoś, kto po prostu proponuje i oferuje "usługę" ? To jest uczciwe. Czy myślicie, że dodatek w postaci "handmade" czy z PL "rękodzieło" jest wabikiem na Klienta ? Niestety nie, to piękne słowo traci na jakości i ważności i pietyzmie. Przez co ? Przez nieuczciwych ludzi, przez masę złej jakości produktów. A tracą na tym jedynie wspaniali artyści, twórcy którzy dają z siebie 100 % i nie mogą się z czasem przebić przez chłam.  Ucz się pilnie, idź do przodu, dokształcaj, ale nie wciskaj ciemnoty i to tyczy się każdej branży!